torstai 7. syyskuuta 2017

Tyko Sallisen näyttely HAMissa ja näytelmä TAJU. Tyranni oli myös Shrekissä

Tyko Sallinen oli tyranni. Tyko Sallinen oli maalari. Taju Pirkitta oli tytär ja sittemmin kirjailija, taiteilijanimellä. Taju oli näytelmän päähenkilö. Tyko maalasi itsensä häijyksi piruksi ja pantteriksi. Taju Birgitta Tiara Sallinen aka Irja Salla oli tytär. Helmi Vartiainen, taiteilija, oli puoliso. Nainen jolta riistetään kaikki: työ, luovuus, maalaaminen sekä lapsi.

omakuva Krapulassa
tyranni maalasi laihan puolisonsa Mirrin töpselikärsäiseksi. Ei se mtn, ukkeli tuhosi myös tämän uran taiteilijana, sekä vei häneltä lapsen. Ja tällaisille käppäukoille näyttely! Taiteilija Helvi Vartiaisen ura sabotoitiin, miksi?
Huikea Santeri Kinnunen näytteli tyrannia Helsingin kaupunginteatterin näytelmässä Taju, Ja herätti monenlaisia tunteita. sankari, sika, suuri taiteilija, moukka, itsenäinen. 


Tyko Sallisen näyttely HAMissa ja näytelmä TAJU. Myös Shrekissä oli tyranni.


Ateneumissa oli höyryävä omakuva





Liitteitä:

  • Taju Birgitta Tiara Sallinen aka Irja Salla wikipedia Kirjasampo
  • TAJU taiteilijan tytär, Helsingin Kaupunginteatteri: "Näytelmä kertoo Tyko Sallisen tyttären Tajun (1912-1966) viimeisen teoksen ISÄ JA MINÄ kipeästä syntyprosessista. Suuri Tyko Sallinen kuolee ja Taju päättää kirjoittaa itsensä irti elämän mittaisesta isä-suhteesta. Hän uskoo vapautuvansa lapsuuden ahdistuksesta kertomalla viimeinkin totuuden isästä - miten tämä kohteli äitiä, toimitti sisaren Tanskaan kasvattilapseksi äidiltä kysymättä, äidin mystisestä kuolemasta ja siitä miten isä hylkäsi Tajun, kun lapsuus loppui. Mutta isä ei hellitä, hän nousee haudan takaa, pilkkaa ja alistaa Tajua ja ajaa tämän takaisin ankeisiin lapsuuden muistoihin, seuraa mukana aina Hitlerin romahtavaan valtakuntaan, rakkauden raunioille. Tajun musiikillinen maailma koostuu Eero Ojasen luomasta teatterimusiikista ja sota-ajan saksalaisista schlaagereista." lisää
  • Kohumaalari Tyko Sallisen tytär Taju eli Irja Salla kertoo näytelmässä hurjasta lapsuudestaan, Aamulehti
  • Ylistetty ”sankari-isä” olikin julma naisvihaaja – uutuusnäytelmä kertoo Tyko Sallisen tyttären hurjan tarina. Sekä sanomalehdistö että taidemaailma käsittelivät taidemaalari Tyko Sallista esimerkillisenä isänä. Totuus oli täysin toinen.  HS
  • Tyko Sallinen oli julma kotityranni – uutuusnäytelmä kertoo tyttären traagisen tarinan. Voiko onnettomasta lapsuudesta selvitä hengissä ja irrottaa menneestä? Kansallistaiteilija Tyko Sallisen tytär ratkaisi yhtälön kirjoittamalla lapsuudestaan onnellisen version. YLE uutiset
  • Taiteilijan perhehelvetti: Tyko Sallinen nöyryytti ja maalasi lähes anorektisen laihalle Helmi-vaimolleen aina siankärsän IS seksi ja parisuhde josta lainaus: " Sallisen suuri uhri, innoittaja ja malli oli hänen ensimmäinen vaimonsa Helmi Vartiainen, ”Mirri”. Sallinen löysi hänet piirustuskoulusta. Helmin tausta ei silti ollut yläluokkainen, vaan Sallisen oman kaltainen.
  • Tuore pariskunta matkusti Pariisiin Sallisen saamalla apurahalla. Sallisen järjestämä aviohelvetti alkoi saman tien. Hän haukkui ja nöyryytti Helmiä. Muotokuviin hän maalasi vaimonsa lähes eläimellisenä, tukevana olentona. Nenä oli kuin siankärsä, huulet törröllä, katse tyhjä. Työt ovat yhä Sallisen arvostetuimpia.
  • Aikalaisten mukaan Helmi oli siro, lähes anorektisen laiha. Sallinen ei tosin muutenkaan välittänyt mallin ja muotokuvan yhdennäköisyydestä. Sallisen tärkein tukija, taidekauppias Gösta Stenman ei uskaltanut tilata tältä vaimonsa muotokuvaa.
  • Suorastaan saatanalliseksi Sallisen käytös muuttui, kun pari sai lapsia. Ensimmäisen tyttären Tyko vei Helmiltä lupaa kysymättä Tanskaan kasvattilapseksi sinne muuttaneelle sisarelleen. Toisen tyttären hän omi, kun avioeron jälkeen Helmin rahat eivät riittäneet tämän elättämiseen.
  • Taju Sallisen eli kirjailija Irja Sallan traagisesta tarinasta kerrotaan Helsingin kaupunginteatterissa esitettävässä, Liisa Urpelaisen kirjoittamassa ja Laura Jäntin ohjaamassa näytelmässä Taju – Taiteilijan tytär." sekä: " Viha-rakkaussuhde ”Mirriin” lienee pitänyt Tyko Sallisen taiteen elinvoimaisena. Sallisen tarina osoittaa, että suuren taiteilijan ei tarvitse olla miellyttävä ihminen, kirjoittaa erikoistoimittaja Seppo Varjus.
  • Ateneumissa sattui skandaali helmikuussa 1904. Suomen taideyhdistyksen piirustuskoulun nuoret miehet vaativat omaa tilaa, jossa naisoppilaiden ”kikattelu ja juoksentelu” ei häiritsisi heitä. Siihen suostuttiin ja pojat alkoivat saman tien heitellä tyttöjen maalaustarvikkeita ja kankaita käytävälle piirustussalista. Jotkut tytöt palasivat protestiksi piirtämään saliin. Silloin yksi nuorukaisista nousi pöydälle heidän eteensä ja riisuuntui ilkosilleen ”malliksi”. Nuoret naiset pakenivat, osa itkien.
  • Vuonna 1902 piirustuskoulu oli avattu pelkän kansakoulun käyneille. Monet tulijat olivat nuoria käsityöläisiä, joilla oli tarkka silmä ja vakaa käsi. Taideopiskelu oli mahdollista, koska he saattoivat ansaita samalla vanhassa ammatissaan. Nuoret miehet olivat yleensä suomenkielisiä.
  • Myös Helsingin säätyläistyttöjen joukossa heräsi taideinnostus. Heidän taideopintonsa rahoittivat vanhemmat. Nuoret naiset olivat yleensä ruotsinkielisiä.
  • Kun tytöt juorusivat seurapiirien juhlista, pojat raahustivat työstä väsyneinä oppitunneille. Lopulta työläispoikien karkeutta pidettiin niin turmeloittavana, että vuonna 1910 piirustuskouluun pääsyn ehdoksi palautettiin kuusi oppikoulussa vietettyä vuotta. " kommentti Seppo Varjus.
  • ”Sinä olet paskahousu”, sanoi Tyko Sallinen Akseli Gallen-Kallelan korvaan ja lensi ulos ravintolasta – alkoi 20 vuoden taidesota, joka päättyi vasta toisen kuolemaan. Helsingissä on mahdollista nähdä parhaillaan Suomen taiteen suurimman taisteluparin Akseli Gallen-Kallelan ja Tyko Sallisen näyttelyt. Toimittaja Jussi Lehmusvesi teki aikamatkan 1910-luvun Helsinkiin. HS
  • Tyko Sallinen – HAMin juuret. Näyttely kertoo Tyko Sallisen (1879–1955) tarinan suomalaisen maalaustaiteen ja ekspressionismin kärkinimenä. Näyttely koostuu 50 maalauksesta keskittyen Sallisen merkittävimpään tuotantoon 1910-luvulle. Mukana on myös taiteilijan ensimmäisen vaimon Helmi Vartiaisen sekä taiteilijaparin tyttärien Tajun ja Evan teoksia. HAM josta lainaan: " Näyttelyn keskeisiä teemoja ovat muotokuvat, maisemat ja kansankuvaukset. Helmi Vartiainen oli Salliselle muusa. Suhde oli kuitenkin hyvin kaksijakoinen, mikä näkyy tunnetuissa Mirri-kuvissa. Myös monet muut muotokuvat, kuten Saaren Anni ja Kääpiö, herättivät aikanaan pahennusta. Niitä pidettiin liian rujoina ja suorasukaisina. Huumaavan väriset ja tunnelmaltaan vahvat maisemat ovat Sallisen ekspressionismin kultakautta. Kansakuvaukset rinnastavat hurmoshenkisen uskonnollisuuden ja maallisen hauskanpidon.
  • Tyko Sallinen oli suomalaisen modernismin edelläkävijä. Hän uudisti 1910-luvun taidetta ekspressionistisella ilmaisullaan. Sallinen ja hänen ympärilleen kerääntynyt samoin ajattelevien taiteilijoiden joukko toivat uudet tuulet suomalaiseen taiteeseen välittämättä vanhemman polven taitelijoiden vastustuksesta ja pilkasta.
  • ”Ihmisenä Sallinen oli sekä uhri että hirviö. Hänen lapsuutensa oli vaikea, mutta sitäkin vaikeampi oli hänen ensimmäisen vaimonsa ja heidän tyttäriensä elämä. Taiteilijana Sallinen oli aikansa kapinallinen ja johti sotaa jossa vastapuolina olivat suomenkieliset taiteilijaproletaarit ja perinteinen, sivistyneistöstä syntyisin oleva taiteilijakunta. Tuo sota muutti suomalaisen taidemaailman, perusteellisesti. Hänen taiteensa synnytti monia ”sallissotia” eikä jättänyt ketään välipitämättömäksi. Kuin itsenäistymisemme kunniaksi hän maalasi Piruntanssit, Hihhulit ja Jytkyt. Teosten henkilöiden kuvaus on kuin suoraan suomalaisten silloisesta painajaisunesta.” sanoo näyttelyn kuraattori Tuula Karjalainen.
  • Näyttely on osa sarjaa, jossa esitellään suomalaista taidehistorian tutkimusta. Sarjan lähtökohtana on Bäcksbackan kokoelma, joka muodostaa HAMin taidekokoelman juuret.
  •  "



#tyranni #TykoSallinen ja #omakuva #krapulassa #selfportrait in #hungover #dagenefter #självporträtt in #HAMHelsinki #Helsinki #artmuseum #konstmuseum #Taidemuseo. #blackandwhite #photography of #oilpainting if #genius #artist 🎨 and #tyran who used #tyranny at home as father. As husband he didn't let #wife continue her work as artist. Whan a ahole...
#Tyranni #TykoSallinen #omakuva ja #Mirri epämiellyttäväksi maalattu kuva hoikasta puolisosta jonka taiteilijan uran tuhosi.... #Ateneum #feminism #feminismi. How to sabotage woman's carrier as #artist 🎨

Henkilön Valokuvaaja (@satuylavaara) jakama julkaisu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti