torstai 7. syyskuuta 2017

Kokki varas - näytelmälle tuli esirippu. Kävin katsomassa sen neljästi.

Nyyh. Jokos se loppui. Kävin katsomassa neljästi. Kaikista huikein veto oli lauvantaina matineassa 06.05.2017 jolloin Gassot ja Milonoff kilpailivat kumpi vetää enemmän täysillä, niin kuin Spinal Tapin tappiin asti, tai siis namikat Lepakkoa kohti, siis kaakkoa, täysille, ja ylikin. 11. Kokki varas vaimo ja rakastaja -näytelmälle tuli esirippu 17.05.2017 KOM-teatterissa.
     
Peter Greenaway: Kokki, varas, vaimo ja rakastaja ( The Cook the Thief His Wife & Her Lover,1989) erikoisnäytös elokuvateatteri Orionissa. Vieraana ohjaaja Riko Saatsi sekä näyttelijät Vilma Melasniemi ja Elmer Bäck (KOM-teatteri) sekä professori Henry Bacon ja Antti Alanen.

     Tässä kuvia Greenawayn elokuvan näytöksestä Orionista. Uutta aaltoa, nääs.




Mustavalkoiset klipit Orionin häppeningistä:


Simpsoneissa on useampikin kannibaali-jakso tai yksittäinen tapahtuma. Viimeksi Homer makasi lautasella kun avaruuden hirviöt aikoivat syödä hänet. Homer oli kuorrutettu marinaadilla ja paistoöljyllä - mutta Homer - höppänä vai nero - nuoli kaiken marimanadin pois. Omalta kropaltaan. Pelasiko hän aikaa?
   
Kokki varas oli myös osa PVF eli Poliittisen valokuvan festivaalia - mielestäni - näyttäen ruudulla eläinrääkkäystä eli tehotutantoa. Itse olen kasvissyöjä ja feministi. Osan vuotta sato tullee omasta maasta, osa vuotta kaupasta. Se miten elän - ei katumaasturia, ei koiria, ei muutakaan autoa, ei golfia, ei lentokoneella ajoa muutamaan vuoteen, ei eläinten syömistä, ei riisin ostamista, ei höllywood-suihkuja. Olen tänä vuonna viettänyt loputonta Älä osta mitään -päivää, kuten esim. vaatteita en ole ostanut tänä vuonna. Olen kyllä saanut ja kierrättänyt. Sukkahousujen, pikkareiden, sukkien ja rintsikoiden ostamista pitänee harkita ennen kuin joutuu nudistileirille. Koska minulla on arvomaailma niin kohdallaan, niin tottahan se näkyy valinnoissa, kuten äänestämisessä. Minä en äänestä natseja, minä en äänestä populisteja, minä en äänestä muutakaan äärioikeistoa. Silti näitä elementtejä voi käyttää, ja pitää nyt helvetti näyttääkin nykyteatterissa. Huumori on mainio keino, samoin kauhu. Kumma että ihminen pitää määritellä arvonsa sitä kautta mitä ei missään nimessä ole. Minä olen, minä tiedostan, minä kulutan harkiten.
   
Onko se, että näyttelijä vetää lavalla VR-klasit päähän sama kuin vetäisi kiulun päähänsä? Rakastan legendaa, jossa pakanat istuvat perse paljaina kiulut päässä, perse kirkkoa kohti. Vai miten se menikään.
   
Bloggasin näytelmästä verekseltään 22.2.17 linkissä. Aikaisempia kuvia tuosta Orionin erikoisnäytöksestä linkissä. Olemme halpuutettuja! KOM-teatterin Kokki varas vaimo ja rakastaja bloggaus maaliskuulta linkissä.

Kokki varas - näytelmälle tuli esirippu. Tässä kuvia Greenawayn elokuvan näytöksestä Orionista.

Greenawayn ja Nymanin parhaimmat, ah:
          Twitterisä piip piip:


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.