Päätelmä: Poliitikkojen epäpätevyydestä huolimatta karmea Suomi100 tänä kauhiana vuonna 2017 antaa taidetta: PVF eli Poliittisen valokuvan festivaalit johon osallistuin Macbethinkin ohella Valokuvataiteen museossa. Olen kasvissyöjä, en omista autoa, en omista koiraa, en golfaa, en aja lentokoneella, en osta riisiä, en ota hollywood-suihkuja. Mietin valintojani. Tänä vuonna, yhdeksän kuukauden aikana, olen noin viitenä päivänä ostanut itselleni uusia tai käytettyjä vaatteita. En ole ostanut sukkia enkä alusvaatteita, enkä sukkahousuja - sitten kun viimeisetkin hajoavat. Käytän julkista liikennettä. Ruoka tulee omasta maasta, on ihanaa syödä ruokaa, joka on puhdasta, ja tietää, mistä se tulee. Ja sitten kasvikset tulevat kaupasta.
Käytän koneita harkitusti. Kun poistun kotoa koneet ovat sammutettu, en jätä mitään stand by -asentoon. Useimmat yötkin ovat sellaisia että laitteet ovat täysin sammutettuja. Toveripiirissä kierrätetään paljon ennen muuttoja ja ennen matkoja. Kun ruokaa jää yli niin sitä jaetaan. Vierailemme kirjastojen kirjanvaihtopisteissä. Cowspiracy -dokun somessa näkyy ikäviä tilastoja kuinka paljon eläinten tehorääkkäys kuluttaa palloa. Tsekkaa lisää: Cowspiracy: The Sustainability Secret (2014) - IMDb ja Näkökulma: Eläintuotannon vaietut ympäristövaikutukset | maailma.net : "Eläintuotannon vähentäminen auttaisi ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa, mutta monet amerikkalaisjärjestöt ovat hiljaa aiheesta." ja "Artikkeli on julkaistu alun perin Maan ystävien blogissa.
"…Kokonaiset valtiot jäävät veden alle merenpinnan noustessa, valtiot huomaavat kuivuuden olevan niin voimakasta, etteivät ne voi ruokkia kansalaisiaan, joiden täytyy epätoivoisesti muuttaa toiseen maahan. Me sodimme tulevaisuudessa ilmaston tähden."
"Mikä on ilmastonmuutoksen suurin aiheuttaja?"
"Periaatteessa fossiilisten polttoaineiden liikakäyttö. Kuten tiedät, meillä on hiiltä, maakaasua, öljyä… Ne kuormittavat ilmastoa, lämpösäteily jää loukkuun ja lämpötila nousee nopeudella, jollaista ei ole maapallon historiassa nähty."
"Entä eläintuotanto?"
"Mitä siitä?""
Näin ollen Macbeth ei opettanut minulle mitään mitä en olisi jo tiennyt. Se ei ollenkaan haittaa kultturi-nautintoa! Modernissa teoksessa pitää olla yhteiskunnallinen pointti päällä. Se kertoo tästä ajasta. Lähitulevaisuudesta.
Mutta kuinka kauan Suomessa voi tehdä taidetta? Erityisen hankalaa on turvapaikanhakijalla ja maahanmuttajalla joka tekee taidetta Suomessa. Lopettaa oma ammatti ja palata kotimaahan murhattavaksi? Palata maahan joka ei ole edes koti kun Suomi on koti?
Night Visions -genre-elokuvien festivaalissa ( #nvbtb17 ) katsoin Nordic genren verisen invaasion nimeltä Lust, jonka jälkeen suoraan släsheriin nimeltä Macbeth. Macbeth liittyi siis myös kauhuun, ja kauhuelokuviin.
Ligottin nihilismi tuli esille KauhuConissa & kevään näytelmissä ( Kokkivaras, Hullu, Saalistajat, Macbeth... ) Nyt käytetään paljon termiä dystopia. Ennen käytettiin termiä nihilismi.
Yoko Onon Sota on ohitse, sota on loppunut - jos haluat niin - vahvan naisen. luovan avantgardistin sloganissa on perää. Ihminen voi tehdä valintoja, ja vaikkapa allekirjoittaa vetoomuksia, että laman keskellä kyykyttävä kikyttävä leikkaava nolo maa Suomi lopettaisi asekaupat, jotka suoraan johtavat pakolaisuuteen ja maastamuuttoon. Ilmastonmuutokseen.
Antti Luusuaniemi mukana varastamassa Ronald McDonald -patsasta Sakot yl... https://t.co/Px0FIBSqfn käyttäjältä @YouTube
— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 29. syyskuuta 2017
Saatanan #sipilöijä - pudotit suamen ykköspallilta. #Macbeth #Kansallisteatteri viittaako tähä? https://t.co/8XmvnOsJHX käyttäjältä @youtube— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 28. huhtikuuta 2017
Jo varsin oli Luusuanniemi vedossa, säikähdin kolmesti. Kolmas #Macbeth tähän asti. @SKTeatteri pic.twitter.com/GdH2TDzWcg— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 28. huhtikuuta 2017
War is over. If you want it. Yoko Ono & John Lennon. Tämä haastava sanoma jatkui @SKTeatteri #Macbeth pic.twitter.com/FfoMGObMxE— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 9. maaliskuuta 2017
Mitä muuta Macbeth antoi?
Entä muut Macbethin näytökset ?28.04.2017:
Kyllä nyt #juhlavuosi pärähtää käyntiin verisen vimmaisesti #Macbeth #Kansallisteatteri2017 ja ihan kybällä (10€) 😆🎭 pic.twitter.com/HqM35r3Lea— Satu Ylävaara (@SatuYlavaara) 25. lokakuuta 2016
Tekijät:
ROOLEISSA
KOLME NOITAA ”Weird Sisters” Sonja Kuittinen, Pihla Maalismaa ja Fanni Noroila
DUNCAN, Skotlannin kuningas Esko Salminen
MALCOLM, hänen poikansa Fanni Noroila
MACBETH, Glamisin taani*, komentaja Duncanin armeijassa Antti Luusuaniemi
LADY MACBETH Katariina Kaitue
SEYTON, Macbethien avustaja Pihla Maalismaa
BANQUO, komentaja Duncanin armeijassa Seppo Pääkkönen
FLEANCE, hänen poikansa Timo Kalliokoski / Elmeri Ylä-Rautio
MACDUFF, Fifen taani Tero Koponen
LADY MACDUFF Sonja Kuittinen
POIKA, heidän poikansa Timo Kalliokoski / Elmeri Ylä-Rautio
LENNOX, Lordi Karin Pacius
Muita esityksessä nähtäviä henkilöitä ovat Lordit, näyt, kuninkaan vartijat ja murhaajat.
*Taani on vanha skotlantilainen aatelisnimi, joka vastasi lähinnä paronin arvoa.
MUUSIKKO Joakim ”Jusu” Berghäll
OHJAUS Janne Reinikainen
SUOMENNOS JA SOVITUS Eva Buchwald ja Janne Reinikainen
DRAMATURGI Eva Buchwald
LAVASTUS Kati Lukka
PUKUSUUNNITTELU Tarja Simone
VALOSUUNNITTELU Max Wikström
MUSIIKKI JA ÄÄNISUUNNITTELU Timo Hietala
VIDEOSUUNNITTELU Henna-Riikka Halonen, Vesiemme äärellä / Jaakko Nikkilä
NAAMIOINNIN SUUNNITTELU Petra Kuntsi
Kansallisteatterin Macbeth, Kullervoinen Macbeth, Macbeth, Viljami Säkkiperä, Kulmia Shakespeareen, Shakespeare, William Shakespeare, Kansallisteatteri.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.